Q4 / 2026 Täysin uudistettu e-Kirjuri julkaistaan vuoden 2026 viimeisellä neljänneksellä. Kysy ennakkoon

e-Kirjuri › Oppaat ja tarinat › Veronumero ja työntekijäilmoitus

Veronumero ja työntekijäilmoitus rakennustyömaalla

Yhteisellä rakennustyömaalla jokaisella on oltava kuvallinen tunniste veronumeroineen, päätoteuttaja pitää työskentelevistä luetteloa ja ilmoittaa heidät Verohallinnolle kuukausittain. Aliurakoitsijan tehtävä on toimittaa omien työntekijöidensä tiedot ajallaan ja oikein.

Kolme velvoitetta

Työntekijäilmoituksen määräaika ja raja

Tiedot annetaan viimeistään kohdekuukautta toisena seuraavan kuukauden 5. päivänä. Esimerkiksi tammikuun tiedot ilmoitetaan viimeistään 5. maaliskuuta. Ilmoitusvelvollisuus koskee yhteistä rakennustyömaata, jonka hankkeen kokonaisarvo ylittää 15 000 euroa ilman arvonlisäveroa. Työntekijän tunnisteena käytetään veronumeroa tai henkilötunnusta.

Lähde: Verohallinnon ohje rakentamisen tiedonantovelvollisuudesta (VH/6804/00.01.00/2024, voimassa 1.1.2025 alkaen). Ilmoituksen antaa päätoteuttaja; aliurakoitsija toimittaa sille omat tietonsa sen ohjeen mukaan.

Miten e-Kirjuri auttaa aliurakoitsijaa

e-Kirjuri ei lähetä työntekijäilmoitusta Verohallinnolle. Ilmoituksen tekee päätoteuttaja omalla järjestelmällään tai OmaVerossa.

Usein kysyttyä

Kuka tekee työntekijäilmoituksen?

Yhteisen rakennustyömaan päätoteuttaja ilmoittaa kaikki työmaalla työskennelleet, myös aliurakoitsijoiden työntekijät. Aliurakoitsija toimittaa tiedot päätoteuttajalle.

Mihin mennessä työntekijäilmoitus annetaan?

Viimeistään kohdekuukautta toisena seuraavan kuukauden 5. päivänä, esimerkiksi tammikuun tiedot 5. maaliskuuta mennessä.

Pitääkö veronumeron näkyä tunnisteessa?

Kyllä. Yhteisellä rakennustyömaalla kuvallisessa tunnisteessa on oltava henkilön veronumero (työturvallisuuslaki 52 a §).

Kokeile e-Kirjuria Kysy lisää

Lue myös: Aliurakoitsijan tuntityöt · Valttikortin voimassaolo · Tuntilappu rakennusurakoitsijalle · Kaikki oppaat ja tarinat